گره های ثابت و متحرک در پروتکل مسیریابی AODV
در این بخش شبیه سازی گره های ثابت و متحرک در پروتکل مسیریابی AODV با نرم افزار شبیه ساز OPNET را به همراه گزارش کار، فیلم نحوه اجرا و تصاویری در مورد چگونگی کارکرد این پروژه آماده کرده ایم که پروژه ای مناسب برای ارائه در درس ارزیابی شبکه های کامپیوتری می باشد.
توضیح مختر درمورد پروژه شبیه سازی شده
این پروژه شبکه که با استفاده از نرم افزار OPNET شبیه سازی شده است شامل 50 گره است که 20 گره به صورت ثابت و 30 گره هم به صورت متحرک تعریف شده اند. میزان سرعت حرکت گره های متحرک به صورت تصادفی یا RANDOM و در رنج 0 تا 20 به در نظر گرفته شده است.
تغییر توپولوژی در شبکه های سیار
حرکت گره و تغییر توپولوژی شبکه سیار، باعث دشوار شدن مسیریابی در شبکه های سیار موردی (MANET – ad hoc) می شود؛ این درحالی است باید مسیریابی به گونه ایی انجام شود که هم بازدهی بهتری داشته باشد و هم سربار کنترلی کمتری. در پروتکل های مبتنی بر تقاضا، مسیریابی هنگامی ایجاد و برقرار می شود که تقاضایی صورت گرفته باشد که پروتکل AODV مثالی از این نوع پروتکل می باشد. نحوه کارکرد پروتکل AODV به این شکل است که شماره های ترتیبی از مقصد را به منظور اطمینان از اینکه تمامی مسیر ها آزادی حلقه داشته و شامل اکثر اطلاعات مسیر اخیر باشند، استفاده می کند.
نحوه ذخیره سازی و به روز رسانی اطلاعات شبکه
اصولا در الگوریتم هایی که مبتنی بر تقاضا باشد، گره ها علاوه بر بررسی اینکه آیا ترافیک داده ایی وجود دارد یا خیر، باعث بروز رسانی اطلاعات مربوط به توپولوژی شبکه و همچنین ذخیره سازی مسیر می شود. یکی از معایب اینگونه از الگوریتم ها این است که سرباری که از بروز نگه داشتن اطلاعات توپولوژی بوجود می آید، بسیار زیاد بوده و هزینه سنگینی را در بر دارد. هر یک از گره ها شماره ترتیبی خود را به عنوان شناسه همه پخشی ذخیره می کند و شناسه همه پخشی برای هر RREQ از گره افزایش یافته و به همراه آدرس IP به صورت یکه برای هر RREQ از گره مشخص می شود.
هیچ نظری ثبت نشده است