پروتکل بازگشت به N و توقف و انتظار
در این بخش پروژه شبیه سازی پروتکل بازگشت به N و توقف و انتظار (go back N و Stop & Wait) در نرم افزار شبیه ساز NS2 آماده کردیم که در ادامه به بررسی صورت مسئله و نتایج حاصله از این پروژه می پردازیم و همچنین فیلم و تصاویری از خروجی شبیه سازی در NS2 در انتهای این بخش قابل مشاهده می باشد.
صورت مسئله پروژه
مطابق توضیحات زیر شبکه ای با دو گره را در نظر بگیرید که طول بسته ارسالی 250 بایت و پهنای باند ارتباطی 300 کیلوبایت بر ثانیه است. با توجه به فرضیات گفته شده مطلوب است:
- الف: برای الگوریتم Stop and Wait پارامتر Utilization را با Tp = 100 ms با نتایج حاصل از تحلیل صورت گرفته مقایسه کنید.
- ب: برای الگوریتم go back N پارامتر Utilization را با Tp = 100 ms با طول پنجره 10، 50 و 500 مقایسه نمایید.
- ج: حالت های قبل را با فرض خطای کانال 10% شبیه سازی کنید و نتایج حاصل را با نتایج بدست آمده از تحلیل صورت گرفته، مقایسه نمایید.
- د: نتایج بدست آمده در هر بخش را تفسیر نمایید.
شکل 2: نحوه لینک ارتباطی
نتایج شبیه سازی
با توجه به نتایج به دست آماه، بهره وری الگوریتم go back N بیشتر از الگوریتم Stop and wait می باشد.
- مقادیر شبیه سازی: اندازه بسته: 250 بایت – تاخیر: 100 میلی ثانیه – پهنای باند: 300 کیلوبیت
مقادیر بدست آمده از بهره وری:
الگوریتم Stop and wait:
- با RTT=2 و درصد ۰٫۰۰۰۵۳۳۰۴۹ و با خطای ۱۰ درصد ۰٫۰۰۰۹۳۲۴۶۳
الگوریتم Go back N:
- پنجره ۱۰: مقدار ۰٫۰۳۸۵۱۷۷ – پنجره۵۰: مقدار ۰٫۱۹۲۵۸۹ – پنجره ۱۰۰: مقدار ۰٫۳۸۵۱۷۷
- با خطای ۱۰ درصد: پنجره ۱۰: مقدار ۰٫۰۰۳۸۵۱۷۷ – پنجره ۵۰: مقدار ۰٫۱۹۲۵۸۹ – پنجره ۱۰۰: مقدار ۰٫۳۸۵۱۷۷
مقادیر به دست آمده به خوبی نشان می دهد که میزان بهره وری با اندازه پنجره رابطه مستقیم دارد. در الگوریتم Stop and Wait میزان بهره وری با توجه به ارسال بسته کم، پایین می آید. همچنین به دلیل کم بودن مقدار، خطا بوجود آمده در بهره وری کل تاثیر زیادی نخواهد داشت.
روش محاسبه بهره وری:
شکل 3: محاسبه بهره وری
هیچ نظری ثبت نشده است